Nieuw(s)
24/05/15
Hoewel deze rubriek Nieuws heet kan ik niet zeggen dat ik hier vaak berichten plaats.
Dat doe ik eigenlijk meer op Facebook, dus als u me daar wil volgen bent u van harte welkom.
Toch ook hier maar eens een flinke update, want het afgelopen jaar is er veel gebeurd. Zo heb ik naast de 2 boeken die in de selectie Best Verzorgde Boek 2014 terecht kwamen natuurlijk nog veel meer gelithografeerd. Bijvoorbeeld 3 nieuwe postzegelvellen voor PostNL. Deze worden de komende maanden uitgebracht. Natuurlijk ook weer een complete jaargang van Groei & Bloei, nieuwe nummers van Boekie Boekie (op naar de 100!) en Unicef Magazine. Een nieuwe kunsttijdschrift: You Are Cordially Invited, ontworpen door Cobbenhagen Hendriksen alsof je door een galerie loopt. Maar ook de beeldbewerking voor compleet digitale producties zoals het jaarbericht voor Spoorbeeld of beelden voor de site van Helly Oestreicher en Claus van Wageningen Architecten. En ook erg leuk om te doen: spreken bij de Monsterkamer (met Joost Grootens) en Book Case Study.
Boeken blijven ook gewoon bestaan. Sterker nog, de aandacht voor en vraag naar goed gemaakte boeken neemt weer toe! Een kleine greep uit de (boek) lithografie producties van 2014:
De democratie van het zand, met prachtige foto’s van Ralph Kämena, over het door Adri Duivesteijn geïnitieerde Homeruskwartier in Almere. Why I Love Tattoos, van fotograaf Ralf Mitsch. Steen in Water – een onbekend aardwerk voor de 1e Maasvlakte, over het indrukwekkende werk van beeldend kunstenaars Teun Jacob en Kees Verschuren. Of, om nog even in het Rotterdamse te blijven, Van toen en nu en héél misschien ook morgen, een dichtbundel van Marianne Grootenboer. En Gavdos van Eelco Loode, een prachtig boekje in duotone, (gedrukt bij de drukkerij Tripiti waar ik in 1988, nog onder Jan van Roekel, begonnen ben). Vacancy Studies en Young-Old: Urban Utopias of an Aging Society met Studio Joost Grootens. De catalogus voor het heropende Mauritshuis (ism Studio Dumbar), de catalogus #4 voor architectenbureau cepezed (ism Reynoud Homan) en de catalogus voor de Atelier van Lieshout tentoonstelling Vrijstaat op Kasteel Keukenhof (ism Cobbenhagen Hendriksen). Werken van kunstenaars, zoals het boek Hybriden, van Reinoud van Vught, of het boek Mind over Matter van Suzanne Jongmans. En niet te vergeten het Architectuurboek Vlaanderen N°11 met Magnum fotograaf Harry Gruyaert. Het jaar eindigde met een andere prachtige internationale samenwerking: Grand Circle Diego van fotograaf Cyril Costilhes. ("French eyes, Italian style, Dutch lithography, German printing. GCD is an European collaboration.")
En ook dit jaar brengt weer veel moois. Zo is na jaren werk eindelijk het boek van mijn vader, Wim Gijzen, met zijn project "Een bezoek aan alle 863 gemeenten van Nederland, 1972" gepubliceerd, samen met een tentoonstelling in de KunstHal Rotterdam. Zelf ben ik mede uitgever van Not For Sale, ook een erg mooi project, waar ik later nog op terug kom.
En nu de verhuizing. Thuis werken werd te klein dus vanaf heden werk ik vanuit mijn nieuwe studio in het Alphagebouw aan de Van Alphenstraat 63 T in Voorburg, bij NS station Laan van NOI! Zoals je kan zien moet er nog het een en ander gebeuren, dus ook hierover later meer…
Dat doe ik eigenlijk meer op Facebook, dus als u me daar wil volgen bent u van harte welkom.
Toch ook hier maar eens een flinke update, want het afgelopen jaar is er veel gebeurd. Zo heb ik naast de 2 boeken die in de selectie Best Verzorgde Boek 2014 terecht kwamen natuurlijk nog veel meer gelithografeerd. Bijvoorbeeld 3 nieuwe postzegelvellen voor PostNL. Deze worden de komende maanden uitgebracht. Natuurlijk ook weer een complete jaargang van Groei & Bloei, nieuwe nummers van Boekie Boekie (op naar de 100!) en Unicef Magazine. Een nieuwe kunsttijdschrift: You Are Cordially Invited, ontworpen door Cobbenhagen Hendriksen alsof je door een galerie loopt. Maar ook de beeldbewerking voor compleet digitale producties zoals het jaarbericht voor Spoorbeeld of beelden voor de site van Helly Oestreicher en Claus van Wageningen Architecten. En ook erg leuk om te doen: spreken bij de Monsterkamer (met Joost Grootens) en Book Case Study.
Boeken blijven ook gewoon bestaan. Sterker nog, de aandacht voor en vraag naar goed gemaakte boeken neemt weer toe! Een kleine greep uit de (boek) lithografie producties van 2014:
De democratie van het zand, met prachtige foto’s van Ralph Kämena, over het door Adri Duivesteijn geïnitieerde Homeruskwartier in Almere. Why I Love Tattoos, van fotograaf Ralf Mitsch. Steen in Water – een onbekend aardwerk voor de 1e Maasvlakte, over het indrukwekkende werk van beeldend kunstenaars Teun Jacob en Kees Verschuren. Of, om nog even in het Rotterdamse te blijven, Van toen en nu en héél misschien ook morgen, een dichtbundel van Marianne Grootenboer. En Gavdos van Eelco Loode, een prachtig boekje in duotone, (gedrukt bij de drukkerij Tripiti waar ik in 1988, nog onder Jan van Roekel, begonnen ben). Vacancy Studies en Young-Old: Urban Utopias of an Aging Society met Studio Joost Grootens. De catalogus voor het heropende Mauritshuis (ism Studio Dumbar), de catalogus #4 voor architectenbureau cepezed (ism Reynoud Homan) en de catalogus voor de Atelier van Lieshout tentoonstelling Vrijstaat op Kasteel Keukenhof (ism Cobbenhagen Hendriksen). Werken van kunstenaars, zoals het boek Hybriden, van Reinoud van Vught, of het boek Mind over Matter van Suzanne Jongmans. En niet te vergeten het Architectuurboek Vlaanderen N°11 met Magnum fotograaf Harry Gruyaert. Het jaar eindigde met een andere prachtige internationale samenwerking: Grand Circle Diego van fotograaf Cyril Costilhes. ("French eyes, Italian style, Dutch lithography, German printing. GCD is an European collaboration.")
En ook dit jaar brengt weer veel moois. Zo is na jaren werk eindelijk het boek van mijn vader, Wim Gijzen, met zijn project "Een bezoek aan alle 863 gemeenten van Nederland, 1972" gepubliceerd, samen met een tentoonstelling in de KunstHal Rotterdam. Zelf ben ik mede uitgever van Not For Sale, ook een erg mooi project, waar ik later nog op terug kom.
En nu de verhuizing. Thuis werken werd te klein dus vanaf heden werk ik vanuit mijn nieuwe studio in het Alphagebouw aan de Van Alphenstraat 63 T in Voorburg, bij NS station Laan van NOI! Zoals je kan zien moet er nog het een en ander gebeuren, dus ook hierover later meer…
© Foto: Ralph Kämena